luni, 16 aprilie 2012

Când limba degenerează, ce se întâmplă cu vorbitorii ei?

Dacă e să-i comparăm cu moldovenii de etnie rusă, moldovenii românofoni au degenerat rău la capitolul "limbă maternă". Să luăm, de exemplu, reţelele de socializare, în cazul de faţă Facebook. Un vorbitor de rusă nu va folosi niciodate cuvinte româneşti pentru a trece şmecher ori spiritual, cu excepţia situaţiilor când vrea să pună în evidenţa prostia rmoldovenilor. În schimb republican-moldovenii se topesc de plăcere să-şi bată joc de propria limbă, folosind în limbajul lor cam 60 la sută cuvinte ruseşti, în rest - cuvinte româneşti stâlcite (fie rădăcina e rusificată, fie sufixele ori prefixele). Şi voi exemplifica cu postările unui poet considerat de unii talentat şi postmodernist, de pe Facebook evident (mi-e groază când îmi imaginez ce se întâmplă pe Odnoklasniki) şi a unui vorbitor obişnuit de rusă, care, chiar dacă nu e poet, ţine la limba sa maternă şi o respectă.

Poetastrul: m-am zaibit eu de toata huineaua asta. iaka asa! am hotarat sa mai dinamizez wallurile voastre cu niste MATURI ale unui ofisnic. zzZZRRRRSlkskkkk vsdnfljsdl oi ia v shoke eu sunt ofisnic dati-mi un pumn in bot.

Vorbitorul de rusă: я заметил, что есть такой тип бездарных и непорядочных бездельников, которые воображают себя "писателями". Самый простой способ примазаться к образованной интеллигенции - объявить себя "писателем". Ведь в этом случае не пребуется ни диссертация, ни список опубликованных работ ("я работаю над своей книгой" - этого достаточно), ни признание коллег, ни годами наработанный авторитет и творческий/исследовательский материал. Все очень просто и доступно для рядового интернет-хомячка.

Poetastrul: incepe campania: OFESNICI HAI LA PIVA! pt a participa la aceasta campanie tre sa fii ofisnic sa ai 25 di ani, de sexul feminin de dorit o super mytza, si sa ai bani dofiga naprimer 12 000 di lei in karman sa ma duci la restaurantul IBU IA, si sa-mi achiti nota, pentru ca eu banuiesc ca va fi mare. incercati, participati!

Vorbitorul de rusă: Знаете, я интуитивно чувствовал, что моё свидетельство о рождении, выданное в своё время в РСФСР, уже не является пуповиной, связывающей меня с Россией. Я оказался прав.

Poetastrul: sh cum animalelor din ofisuri, ii ghini ca o mai ramas un ceas de lucru sh va dushetz acasa in marshrutshi tiksite si duplite si propce dofega cum mai zic moldovenii din marshrutka care stau in propce: iaka amus ajiung acasa iaka stau in dop, sau stau in capac sau stau in proptea... iaka de mers la piva tot nu se poate pt ca ii aghe marti shi cu voi nu s poati... maine la JOB ha nia ni-i a rade de mini. cretinoida toata poveste asta :P
privet lu oangashnishi. ian mainele sus?!

Vorbitorul de rusă: Первая мысль нецензурная. Вторая мысль: какая же наша Молдова большая деревня - все всех знают, и ничего от чужих глаз не скроешь.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu